مشاوره حقوقی آنلاین مشاوره حقوقی وکیل تیک
  • ورود/ثبت نام
  • خانه
  • وکلا
  • پرسش و پاسخ
  • نقشه
  • بلاگ
  • سوالات متداول
  • همکاری با ما
  • پشتیبانی
  • قوانین و مقررات
  • حریم شخصی
مشاوره وکالت وکیل آنلاین
  • ورود/ثبت نام
  • خانه
  • وکلا
  • پرسش و پاسخ
  • نقشه
  • بلاگ
  • سوالات متداول
  • همکاری با ما
  • پشتیبانی
  • قوانین و مقررات
  • حریم شخصی
  • نماد اعتماد الکترونیکی
خانه
وکلا
نقشه
پرسش
درخواست‌ها
مشاوره حقوقی رایگان
سجاد

تخصص : ارث

سلام و خسته نباشید.خیلی ممنون میشم اگر مقدور هست محبت کنید و به سوالاتم پاسخ بدید و من رو از بلاتکلیفی در بیارید.(از دوتا وکیل حضوری هم پرسیدم هرکدوم جوابهای متناقضی دادند).

✓پدرم ۱۰سال قبل فوت شدند و ورثه ی رسمی ایشان ۲پسر(من وبرادرم) و مادرم بودیم،اما به خاطراینکه اختلافی باهم نداشتیم تقسیم رسمی اموال انجام ندادیم و همچنان ملک پدرم که تنها دارییش بود، به اسم پدرم هست.(هم پدرم و هم مادرم بدلیل بیماری و کهولت سن ۳۰سال در منزل ما ساکن بودند).

√مادرم امسال فوت شدند،علاوه بر من و برادرم، یک خواهر ناتنی هم جزو ورثه ی مادرم هست(دخترمادرم از همسر اولش).مادرم هیچ مال منقول یا غیر منقولی به اسم خودش ندارند و دارییش فقط همان بَهای ثمنیه ی عرصه و اعیانی هست که از پدرم بهش سهم می رسید.

✓خواهرناتنیمون هم بلافاصله چندماه بعد از مادرم بدلیل کرونا فوت شدند.

√خواهر ناتنی ام ۳ پسر و ۳ دختر دارند و من و برادرم که تنها وراث رسمی پدرم هستیم الان باید از بَهای ثمنیه ی مادرم به فرزندان خواهر ناتنیمون سهم بدهیم.

» طبق نظر و محاسبه دفترخانه و مشاوره حضوری با وکیل، خواهر ناتنی ام و متعاقبا فرزندانش، مجموعا به اندازه ی یک پنجم از بهای ثمنیه مادرم از عرصه و اعیانِ پدرم سهم می برند و نه از خود املاک.(مجموعا به اندازه ی ۱/۴۰ از بها و قیمت عرصه و اعیان).طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری قیمت گذاری به روز انجام شد، و ۴ نفر از ۶ نفر به شکل رسمی در دفترخانه سهمشون رو گرفتند.اما دو نفر از اونها بدلیل لجاجت یا هرعلت دیگری نه نظر کارشناس رو قبول دارند و نه خودشون کارشناس مستقل جهت قیمت گذاری میبرند و صرفا چند برابر قیمت روز سهم میخواهند.

۱) آیا این مطلب که مرحوم خواهر ناتنیم و متعاقبا فرزندانشون در عین املاک پدرم مشاع نیستند و صرفا از بهایِ ثمنیه ی غیرمنقول مادرم ارث میبرند و نه از عین املاک صحیح هست؟؟(مادرم هیچ چیزی به اسمش نداره).

۲)الان به خاطر این دونفر باقی مانده من باید دادخواست تقسیم ترکه بدهم،سوال این هست که دادخواست تقسیم ترکه  را برای پدرم بدهم یا مادرم؟!(املاک هنوز به اسم پدرم هست و من و‌ برادرم به عنوان تنها وراث مستقیم پدرم باهم مشکلی نداریم و تفاهم داریم).

۳)و از همه مهمتر و واجب تر اینکه بعد از دادخواست چه اتفاقی می افتد،از یه وکیل حضوری پرسیدم فرمودند چون خواهر ناتنی ام و متعاقبا فرزندانش صرفا از بهایِ ثمنیه غیرمنقول مادرم ارث می برند نه از عین خود املاک، درنتیجه قاضی طبق نظر کارشناس(یادرصورت اعتراض اونها طبق نظر کارشناسان سه گانه) قیمت روز تعیین میکند و من براساس نظر قطعی کارشناسی سهمشون رو میپردازم و تمام می شود.(من حاضر به پرداخت سهم ایشان طبق نظر کارشناس و قیمت روز هستم و ۴ نفرشون هم سهمشون رو توافقی طبق نظر کارشناس گرفنندو۲ نفرشون باقی ماندند).اما یه وکیل دیگه فرمودند اگر اون ۲ نفر باقی مانده در دادگاه نظر کارشناس رو قبول نکنند باید مزایده بشه!!(آخه وقتی اونهاجزو ورثه رسمی پدرم نیستند و در ملک پدرم مشاع نیستند و فقط از یه کَسری از بهای ثمنیه ی مادرم ارث میبرند و منم حاضر به پرداخت قیمت روز هستم چرا باید مزایده بشه!!) لطفا خواهش میکنم اگر مقدور هست بفرمایید کدوم نظر درسته؟(اگر نظر اول صحیحه،ممکنه قاضی اشتباه کنه و دستور مزایده بده؟!).حداقل این سوال آخر رو جواب بدید.واقعا بلاتکلیف مانده ام.

با تشکر.

پاسخ ها :
  • img
    دکتر سید محمود گل حسینی
    1401/01/17-02:07:46
    0 1 گزارش تخلف دریافت مشاوره از این وکیل

    با سلام

    با توجه به اینکه ثمنیه ارث یعنی بهای عین نه خود عین است پس پرداخت سهم ۲ نفر باقیمانده از ثمنیه از بها و ارزش با نرخ روز آن می باشد و نظر همکارم مبنی بر مزایده ملک از بابت مدیونیت شما به دو نفر باقیمانده مستحق ثمنیه بوده نه بخاطر مشارکت در سهم مشاعی عین.

  • img
    عذرانصرآبادی
    1401/01/17-22:11:29
    0 0 گزارش تخلف دریافت مشاوره از این وکیل

    سلام .با نظر همکارم اقای حسینی کاملا موافقم ونظر بنده هم همین است ...

  • img
    عذرانصرآبادی
    1401/01/17-22:11:29
    0 0 گزارش تخلف دریافت مشاوره از این وکیل

    سلام .با نظر همکارم اقای حسینی کاملا موافقم ونظر بنده هم همین است ...

  • img
    سعید مقدسی
    1401/01/18-07:41:25
    0 0 گزارش تخلف دریافت مشاوره از این وکیل

    درود بر شما 

    من هم با نظر همکار محترم موافقم

  • img
    ابراهیم جلالی
    1401/01/24-02:16:41
    0 0 گزارش تخلف دریافت مشاوره از این وکیل

    شما و برادرتان مطابق رای تقسیم ترکه ملزم به پرداخت بهای ثمنیه هستید و مزایده در حالتی اتفاق می افتد که بهای ثمنیه را پرداخت نکنید.ضمنا بچه های خواهر ناتنی به علاوه شما دو برادر قایم مقام مادرتان در مطالبه ی ارث پدرتان هستید و یکی از شما دو برادر به طرفیت همه وراث  درخواست تقسیم ترکه ی پدر را باید بدهد

  • img
    کریم مویدی
    1401/01/28-16:50:34
    0 0 گزارش تخلف دریافت مشاوره از این وکیل

    سلام بانظر همکارمحترم موافقم 

  • img
    فروزان بختیاری
    1401/04/30-12:03:38
    0 0 گزارش تخلف دریافت مشاوره از این وکیل

    سلام دقیقا نظرهمکاران را تایید میکنم

  • img
    فروزان بختیاری
    1401/04/30-12:03:38
    0 0 گزارش تخلف دریافت مشاوره از این وکیل

    سلام دقیقا نظرهمکاران را تایید میکنم

  • img
    حسین شاپوری
    1401/08/29-17:42:54
    0 0 گزارش تخلف دریافت مشاوره از این وکیل

    سلام

     ملزم به پرداخت بهای ثمنیه خواهید بود و مزایده در حالتی اتفاق میافتد که بهای ثمنیه را پرداخت نکنید. در نهایت به طرفیت وراث درخواست تقسیم ترکه دهید.

سوالات مرتبط
مشاوره حقوقی رایگان
کاربر وکیل تیک

ارث

پاسخ ها (0)

باسلام ایا ۸بهیک زوجه درصورت داشتن ۲فرزند معلول ویک دختر نابینا تعلق میگیرد .درصوتیکه هیچ یک از فرزندان را نگهداری نمینماید.ممنون میشم راانمایی کنید

مشاهده سوال
مشاوره حقوقی رایگان
کاربر وکیل تیک

ارث

پاسخ ها (0)

<p>سلام خدمت تمام وکلای عزیز&nbsp;<br>میخواستم سوالی بپرسم ببینم ارزش داره یا نه&nbsp;<br>پدر بزرگ من تقریبا 15 سال پیش یه زمینی از پدرشون به ارث بردن که چند قطعه بوده و بین تمام وراث تقسیم شده و یک قطعه بین پدر بزرگ من و برادرش تقسیم شده و برادرش از بی سوادی پدر بزرگم استفاده کرده و آمده گفته که می&zwnj;خوام برای زمینم سند بگیرم و پدر بزرگم یک کاغذ را امضا کرده بعنوان شاهد و گفته من هم برای زمین تو شاهد میمانم&nbsp;<br>ولی رفته برای تمام اون قطعه به نام خودش سند گرفته&nbsp;<br>سوال من این جاست که راهی هست که&nbsp;<br>بشه اون زمین رو برگردونند&nbsp;</p>

مشاهده سوال
مشاوره حقوقی رایگان
کاربر وکیل تیک

ارث

پاسخ ها (6)

<p>سلام ما پدرمون رو از دست دادیم و خونه ای که مونده بود رو به اسم برادرم زدن اونموقع من هنوز 18 سالم نشده بود ولی امضا کردم و پدرم وقتی در قید حیات بود میگفت خونه مال دخترامه از اونجایی که من 18 سالم نشده بود ایا اگه شکایت کنم میتونم سند رو با طل کنم یا فقط حق خودم رو میتونم بگیرم اما نظر من رو کل خونس ایا قابل پیگیری هس و نتیجه ای در پی داره اگه ممکنه بصورت ساده و بدون اصلاحات تخصصی توضیح بدین ممنون میشم</p>

مشاهده سوال
مشاوره حقوقی رایگان
کاربر وکیل تیک

ارث

پاسخ ها (4)

<p>باسلام. حدود۴ساله پدرم فوت کرده وبامادرم درخانه پدری زندگی میکنم ولی برادرم قصدبیرون کردن مراداردوتهدیدکرده که اگرازخانه نروی درب خانه راقفل میکنم.آیااین امرمیتواندانجام دهدوبنده چه راهی رابایستی دنبال کنم؟باتشکر.&nbsp;</p>

مشاهده سوال
مشاوره حقوقی رایگان
کاربر وکیل تیک

ارث

پاسخ ها (8)

<p>در صلح عمری ملک که حق فسخ در آن از طرفین سلب شده و منافع ملک تا زمان حیات مصالح (مادر) در اختیار ایشان قرار گرفته، در صورتی که متصالح (دختر مجرد) زودتر فوت کند و مصالح (مادر) تنها ورثه&zwnj;ی ایشان باشد، آیا مالیات بر ارث باید توسط ورثه&zwnj;ی متصالح پرداخت شود یا نیازی به اعلام ملک به عنوان ماترک نیست؟</p> <p>با سپاس</p>

مشاهده سوال
مشاوره حقوقی رایگان
کاربر وکیل تیک

ارث

پاسخ ها (7)

<p>با سلام ک شب بخیر&nbsp; پدر من با خودش ۶ برادر و ۲ و خواهر و ۱مادر و پدرش سال ۶۸ فوت کرده است که مال پدری در سال ۷۵ تقسیم کرده اند عموی آخری من که متولد سال ۶۰ هست در سال ۸۱ فوت کرد که ۲ سال بعد عموی کوچکم پدرم که برادر بزرگتر بود فوت کرد همون موقعه مادر بزرگم انحصار وراثت کرد و ورثه حین الفوت فقط اسم خودش را نوشت حالا پس از گذشت ۲۰ سال مادر بزرگ من زنده است من می خواهم بدانم بعد از مادر بزرگم پدر من که ۲ سال بعد عموی کوچکم فوت کرده از مال و اموال عموی مرحوم که ۲ سال بعد عموم فوت شده بما مال و اموال عمو کوچکم می رسد&nbsp;</p>

مشاهده سوال
مشاوره حقوقی رایگان
کاربر وکیل تیک

ارث

پاسخ ها (8)

<p>سلام و عرض ادب ما یک خونه&zwnj;ای داریم که مادر هم بهش ارث رسیده من هم نصف اون رو خریدم پول دادم و نصف دیگش را که مادرم رسیده ما دو برادر یک خواهر هستیم ولی مادرم تنها نصف دیگه رو داده به خواهرم یا ما می&zwnj;توانیم ادعای ارث کنیم خانه قولنامه ای می باشد</p>

مشاهده سوال
مشاوره حقوقی رایگان
کاربر وکیل تیک

ارث

پاسخ ها (8)

<p>سلام</p> <p>ی تکه زمین(۳۰۰متر)باباجونم میذاره واسه خرج کفن ودفنش.وقتی فوت میکنه بابامن خرج میکنه.بابام چندساله ک به رحمت خدارفته.الان برا اینکه بتونم باقولنامه بفروشمش امضای همه وراث لازمه؟؟ممنون میشم راهنماییم کنید</p>

مشاهده سوال
مشاوره حقوقی رایگان
کاربر وکیل تیک

ارث

پاسخ ها (6)

<p>سلام پدر من یه ملکی رو خریدو فروش بنام یکی از فرزندانش زده و سند گرفته.مبلغ معامله هم نوشته طبق توافق طرفین که گرداخت نشده.بعد فوت پدر بقیه فرزندان میتونن شکایت کنن و ملک رو بگیرن؟&nbsp;</p>

مشاهده سوال
مشاوره حقوقی رایگان
کاربر وکیل تیک

ارث

پاسخ ها (5)

<p>یکی از برادر هایم ادعا دارد سال 85 سهم الارثی از زمین کشاورزی که از مرحوم پدرمان به جا مانده و بعدا متوجه شده به مادرمان نمیرسیده از مادر خریده است. 4 ماه بعد مادر فوت میکند. وی ادعا دارد در محضر سهم الارث مادر را به صورت وکالتی خریده و یک چک یک میلیون تومانی در وجه حامل به وی داده که جایی ثبت نشده در دفتر خانه هم ثبت نشده و یکی از نوه ها آن را نقد کرده حال برادر از ما شکایت کرده که پول اون موقع من را که بابت خرید به مادر دادم باید به نرخ روز به من بدهید هیچ یک از ورثه اطلاع ندارند</p>

مشاهده سوال
گزارش تخلف
گزارش تخلف پاسخ وکیل
گزارش تخلف شما با موفقیت ثبت شد. با تشکر از مشارکت شما در بهبود پاسخ وکلا متاسفانه مشکلی در ثبت گزارش تخلف به وجود آمده، لطفا دوباره تلاش کنید.
همین الان مشاوره بگیرید
مشاوره تلفنی(فوری)
مشاوره متنی(فوری)
مشاوره حضوری
همراهی در جلسه قرارداد
تحریر اوراق قضایی
تحریر قرارداد
وکیل آنلاین

وکیل تیک ، سامانه مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین از وکیل آنلاین

ارتباط با ما
vakiltik[at]gmail.com
021-91004212
تهران - خیابان مطهری تقاطع مدرس
مجوز وکیل

تمامی حقوق متعلق به وب سایت وکیل تیک می باشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز است.

  • مقررات
  • حریم شخصی
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
ورود و ثبت نام
موکل
وکیل/کارشناس
ورود موکل
مقررات و شرایط وکیل تیک را می‌پذیرم
شما می توانید دیگر درخواست ارسال مجدد کد نمایید.
قوانین و مقررات و حریم شخصی جهت اطلاع کاربران